dijous, 10 de juny del 2021

Tossal de les Viudes 1.379m.

• Inici  :        Casa de colonies Aiguaviva
  • Itinerari :  Circular
  • Desnivell:  1.177m.
  • Horari :     7h. total
  • Dificultat: PD- ruta llarga

Aproximació: a la carretera que va de Berga a Sant LLorenç de Morunys, passada la cantina de LLinas abans de passar el pont de Valls veiem a mà esquerra un trencant que anuncia a la casa de colònies de Aiguaviva (842m.)i en pocs metres podem deixar el cotxe a l'aparcament de la zona.
Ja caminant passem la casa i agafem el camí ben fresat que s'enfila muntanya amunt. La pujada es molt dura i directa sense gaires marrades fins a un petit coll primer i segueix fins al coll del Grauet de Valielles (1172m.) Estem en una cuilla de camins, deixem a l'esquerra el sender direcció al Tossal Gran, el camí de baixada es el que farem quan tornem del cim, ara però pugem pel corriol amagat de la dreta que ens ha de portar al cim, en algun tram ens caldrà agafant-se de les mans enfilant sempre pel fil de la carena, alguns punts vermells ens orientant del millor pas que alguns son sobre roca però de bon fer,
 al capdamunt després d'un petit flanqueig i trobem el pas amb una petita dificultat, una canal amb una petita baga i amb moltes preses per agafant-se.
Ja a la part alta passem una curta aresta un xic aèria,
enfilem l'abant cim que tenim a la vista i al cim amb la seva creu de fusta 1379m.. Vistes molt bones, Busa, LLosa del Cavall, Cap del Verd, Ensija.............
Retornem al coll del Grauet per seguir la ruta baixant per un pas de roca a buscar el camí de Valielles a ma dreta que transcorre paral·lel a la cresta de la nostra dreta i als cingles de la serra de Busa a la nostra esquerra, tenim algunes pujades i baixades però tot el sender es de molt bon fer, passem el coll de Vera i una forta baixada ens acosta al coll de can Massana (1208m.),
 canviem de vesant baixant pel costat d'un torrent per camí ample ple de rocs fins arribar a la zona mes herbosa. !! Molt de Compte!!

aquí hi tenim un punt estratègic per deixar el camí i agafar el sender al Grauet dels LLengots que es fa feixuc perquè ja estem cansats i una pujada no es el que mes necessitem, després de deixar a ma esquerra una petita balma arribem a dalt al Grauet (1108m.) es fa imprescindible una parada per recuperar força.
Iniciem la llarga baixada amb forta pendent per sender estret amb vistes del pantà fins arribar a refrescant-se a les seves aigües. Iniciem la part on el camí esta menys definit, ens cal parar molta atenció al track per no passant-se, hem de creuar el torrent sense cami definit per a l'altre costat retrobar el camí bo que ens puja al coll de la Mata (886m.),últim coll de la ruta, per baixar ja per camí ample fins a Cal Saragossa i al punt d'inici.