diumenge, 18 de juliol del 2010

Moncau 1057m.La Mola 1104m.

Inici Coll d'Estenalles
Itinerari cims del Moncau i La Mola
Desnivell 200 mts.
Horari 5 h.
dificultat -F-

Excursió llarga peró agradable, que transcorre generalment per camins amples i de pendent suau. L´itinerari que està marcat per fites amb etiquetes de color taronja, ens ofereix la combinació d´ambients rocosos amb espectaculars panoràmiques i ambients boscosos.

Al coll d´Estenalles, deixem el cotxe i pujem directement al cim del Moncau molt visible .Despres de baixar-lo i arribar al coll que tenim a la carena. Seguim recte deixant a mà dreta els camins de la canal del Bosc I del Pi Tort.Passem pel costat d´una feixa i, pocs metres després, sortim inesperadament del bosc i comencem a transitar pel damunt de la cinglera. Una panoràmica es destapa davant nostre amb un primer pla de La Mola
La Mola
Des d´aquest indret és sencill entendre el topónim d´aquest indret, Mola en termes de relleu significa “turó escarpat acabat en planell”.
Seguint la cinglera, fem una giragonsa a l´esquerra .Després de superar un tram estret de fort pendent, arribem al morral del Drac, situat enmig d´un coll on confluiexen quatre camins .El camí de l´esquerra mena a l´ermita de Sta. Agnès (10 min.) i el de la dreta davalla a Can Pobla. El nostre itinerari segueix tot recte.
El Morral del Drac
Es un bon exemple de monòlit, una de les formes més peculiars del relleu d´aquest massis.Deu el seu topònim a una llegenda que explica com els moros van portar un drac a Sant Llorenç que tenia horroritzada tota la comarca. Després de doblegar tots els cavallers que s´hi enfrontaren, el comte de Barcelona el va ferir de mort en aquest monòlit.
Marxem del coll i seguin la fita, pugem pel rocam. Fem mitja volta a mà esquerra per seguir l´ascens per una canal estreta i ombrívola . Sortim d´aquesta, creuem un prat i veiem el monestir dalt del cim, punt final de l´itinerari.
El monestir
Monestir d´estil romànic consagrat a Sant Llorenç al segle XI, presenta una sencilla estructura de tres naus.Cal destecar els relleus de franges i arcs cecs que decoran les façanes dels absis.El conjunt de l´edifici està erigit amb pedra tosca extreta de la mateixa muntanya.