dissabte, 7 de maig del 2016

Gorgues dels Hostalets,-Tosa de Pujolriu-Camí de la Portella

Inici          Moli de L'Aubert
Itinerari   per riera de pujada
Desnivell  448m.
Horari      4h. total
dificultat  -PD-
Entre Falgars i el poble dels Hostalets d'en Bas, baixa el torrent de el Puig, amb els seus nombrosos salts i gorgues són un dels paratges més desconeguts i a l'hora espectaculars de la Vall. Conformen un paratge on només s'hi respira quietud.Cal anar molt en compte al passar al costat del riu perqué el sender és molt dret, perillós i relliscós.
A la Vall d'en Bas sota les cingleres de Falgàs deixem el cotxe al inici de la pista a la Masia del Bertrans, començem la caminada passant per l'antiga casa de la Cidera,el camí molt marcat es inconfundible, al arribar a la riera no la travessem i continuem a la dreta trevasant desseguida a l'esquerra
remuntant riu amunt, quasi per dins l'aigua (aixó si es temps que baixa poca aigua, si baixa molta aigua es millor travessar la riera i seguir per l'altre costat per camí molt fresat.)
Per els dos costats gaudim de les maravelles dels diferents salts i gorgues , el sender no es difícil peró si perillós,

Arribats al salt de L'Olla, tenim l'alternativa de seguir el camí de l'esquerra que marxa planer directement al camí Ral.i baixa de nou al punt de sortida.
A la dreta ens enfilem per un sender molt dret amb un pas estret ajudats per una corda,
 a l'esquerra sortim a la part alta del salt, a la dreta el camí planeja fins al Pedró amb bona vista a la Vall.
 El camí  de la dreta ens portarìa directement avall, ens enfilem pel sender poc fresat muntanya amunt seguint les fites que anem trobant. De nou un trencant a la dreta que seguirem peró primer anem fins al final del nostre camí, al salt del Grau.
Tenim l'opçió de seguir recta a trobar el camí Ral a l'alçada de la Font i la Mina,
Tornem enrera fins el trencant anterior, ens enfilem muntanya amunt pel pujant de Turonell al Mal Pas ajudats per una petita palanca.
Resseguim els prats de Falgàs pel pla de la Tosa amb bones vistes.
Al baixar de la Tosa pasat  un petit rierol molt amagat en una raconada surt el camí de la Portallera molt fàcil de seguir,potser una portella a mig camí es el que li dona nom.

Més avall topem de cop amb el camí que baixa del Pedró, deixem a l'esquerra un caminet i baixem a travessar el rec de la Coromina, el camí amb marques velles vermelles  baixa de cop a la casa de la LLobatera i de nou al punt d'inici.