dilluns, 29 d’agost del 2016

Grà de Fajol Petit 2567m.( per la Cresta )

Inici            trencant a Coma d'Orri
Itinerari     circular Alpí
Desnivell    980m.
Horari        7h. (amb parades incloses)
dificultat    -PD- (només per muntanyencs amb experiència)

En Jaume Franquesa (bloc a la una a casa) em va aconsellar aquesta ruta i de veritat que no em va decebre. Es pot fer una circular tornant per la Coma d’Orri o pel coll de la Marrana, nosaltres la vàrem fer més curta baixant directament del coll que uneix els Grà de Fajol  al refugi d’Ulldeter que teníem a sota i per GR de nou al punt d’inici.

Deixem el cotxe al peu de Coma d’Orri 1588m. on surt el GR que puja a Ulldeter i on la carretera que puja a Vallter fa un revolt molt tancat, pugem pel GR ben marcat , deixem a l’esquerra una torre elèctrica i passada la següent baixem a mà esquerra a travessa el riu per una palanca.
Ens enfilem pel mig del bosc amunt sense camí definit a buscar  la paret que baixa de la carena, segons per on pugem passarem dues o tres tarteres de pedres.
Ens enfilem per la paret força dreta, al fons a l’esquerra ens queda la Coma d’Orri, trobem alguna fita i algun pic vermell,
seguim paret amunt grimpant fent ús de les mans. Ens trobem de cara amb una gran paret molt alta,  fem un petit flanqueig per l’esquerra
i ens enfilem a mà dreta per una curta canal herbosa
fins la roca que seguim grimpant amb molt bones preses ara a l’esquerra. Sempre buscant el fil de la carena passem petites grimpades fins arribar a una balconada amb bones vistes a la vall de Setcasas.
La carena deixa la seva verticalitat i passa a ser autèntica cresta molt maca
 que en alguns llocs estrets hem de passar per la seva dreta o baixar pel costat dels arbres.
Arribem al petit coll de la canal de la Bauma de L’Argila  2275m. amb un arbre sec al bell mig.
Passem el roc següent per l’esquerra a buscar una curta canal que ens enfila a una altre balconada.

Continuant amunt deixem els arbres i el rocam, ja al arribar a un petit coll veiem el cim al davant que assolim per una forta pujada entre herba i rocs.
Grà de Fajol Petit o Creu d’en Niquel 2567m.
Decidim baixar al coll entre els dos Grà de Fajol, pel costat del gran s’intueix un sender amb menys desnivell, però al arribar al mig del coll baixem per una canal rocosa amb forta pendent però que es deixa fer.
Després de refrescant-se al refugi de Ulldeter, baixem pel GR que primer ens porta a tocar la carretera fins el refugi  Pastuira i seguint el GR tornem al punt d’inici.