diumenge, 20 de novembre del 2011

Ganxos vells i nous pel Tossell

Inici Coll de Bracons
Itinerari Ganxos del Puigsacalm
Desnivell 1700m. acumulat
Horari 6h.30’
Dificultat -PD-Poc difìcil-
Deixem el cotxe al Coll de Bracons (1000m.)i mirant el costat nord, enfilem la roca que tenim davant., seguint per un sender de bon fer.. Just al acabament de la primera pujada a uns deu minuts del inici, en una zona de grans arbres centenaris, deixem el sender principal, i ens enfilem directes a la carena que comença a desdibuixar-se a la nostre dreta , el terra sol ser ple de fulles, però encara que no veiem cap camí, seguint el fil de la carena no tenim pèrduai no tardarem en veure el camine't que primer passa per un petit turo i tot seguit s'enfila en forta pujada al cim del Tosell (1454m.)1h.

Gaudint de les primeres vistes de la Garrotxa i Osona, seguim per la carena sense deixar el camine't, estem envoltats de Prats cada cop més grans fins arribar als plans de Manter on ens topem amb el camí que puja de Font Tornadissa

Una porta ens dona pas a seguir cap al Puigsacalm, Al deixar l'últim prat que i ha una creu , una senyal ja ens indica a Sta. Magdalena pel "Camí dels Burros" 45’ aquest es el nostre.1h.45’ El camí es difícil de veure, cal baixar molt poc i seguir a mà esquerra on hem de trobar una roca plana al terra
amb una corda fixa per baixar-hi.

un cop aquí seguint les antigues marques de PR als arbres ja no i ha pèrdua. Aquesta primera part es la més dolenta que cal anar molt en compte amb baixades fortes , relliscoses i alguns passos perillosos degut a l'abandonament de la zona.2h.Deixem a la dreta un camí que baixa a Joametes.
Passem per sota el Puigsacalm i sota el Puig dels LLops ara sí entre grans boscos per bon camí però amb molt de compte perquè el terra es ple de fulles i podem patinar, a la part final una corda ens ajuda a superar l'últim pas estret.2h.45’
Coll de Juanetes, un bon lloc per fer un descans i recuperar forces.El camí ressegueix el cingle uns cent metres fins a una fite amb un cartell. Som a la canal dels ganxos vells,3h. només cal seguir canal avall primer assegurant-nos als arbres i a la part rocosa per els ganxos de molt bon fer (si portem nens o novells es aconsellable portar un cordino per assegurar ) .
Ja sota la canal el camí continua sense pèrdua , ràpidament arribem a la roca dita del Barret,(1090m.) 3h.40’ cuïlla de camins, a la part alta podem llegir una dedicatòria als equipadors del camí dels ganxos, el camí surt clarament direcció nord directe a la paret i amb un indicador que marca "camí nou". La canal dels ganxos nous (Canal Fosca ) es mòlt divertida i puja molt més dreta, a mitja canal girant una mica a la dreta pugem sobre una roca a un fantàstic mirador on podem tocar la típica campana. La part alta es una xemeneia que al final a la dreta ens porta directes al cim del Puig Corneli, molt aconsellable i a l'esquerra anem directament a Sta.. Magdalena (1340m.) 4h.20. Els plans, les vistes tot es relaxant i ens felicitem d'haver arribat a L'equador de la ruta.
Podem pujar el turó que tenim davant o baixar a l'ermita de Sta.. Magdalena, si seguim per una pista darrera el turó i trobem una font. Nosaltres iniciem la tornada pel costat del cingle perquè es més curt, deixem el camí dels ganxos vells , passem el coll 4h.35’ i tal com marca el cartell enfilem la pujada al Puig dels LLops per camí dret però de bon fer,5h.10’
Després de fer una agradable visita al Puig i per camí planer ens arribem al cim del Puigsacalm 5h.25’ que tenim a la vista. Ja de baixada deixem la carena, deixem a l'esquerra el camí dels Burros, passem per la porta i seguim a mà dreta baixant els plans de Manter en compte de girar a l'esquerra per ampla pendent directes a la Font Tornadissa 5h.45’ , font de camí perfecte de raig continu i abundós, frescal i acollidora, a recer del vent i just al peu de la pitrada de l'excursió.
El camí ja no te pèrdua fins al coll de Sant Bartomeu i Coll de Bracons 6h.30’.
(Temps reals de marxa, hem d’afegir-hi les estones de descans )