dimarts, 26 d’agost del 2014

Pic Anayet 2574m.

Fitxa Tècnica­­
Inici            ­aparcament Anayet (Fornigal)
Itinerari      pel barranc de Culibillas
Desnivell   1058m.
Horari        2,15h.als ibons i 1h. al cim
Dificultat    -PD-

Ascensió a l’Anayet (2574m). cim de excepcionals panoràmiques a cavall de les valls de Canfranc i de Tena Ruta fàcil i evident, excepte l’accés al cim on hi ha dos trams a tenir en compte. El pas de les cadenes, fàcil si la roca és seca i no es te fòbia a l’alçada. I la canal on caldrà grimpar per terreny descompost que, tot i tenir bons agafadors, cal anar amb cura per la caiguda de pedres si hi coincidim amb altres muntanyencs.
L'Accés normal al Anayet és des dels estanys d'Anayet als que si sol Accedir Per El GR-11 des de la Vall de Tena (Aparcant en l'Accés al aparcament de "Anayet", pkm. 23 de la ctra. al Portalet, (1600 m.), on una barrera impedeix arribar al aparcament de l'Estació d'Esquí quan esta tancada.
 Travessem la tanca i no ens queda més remei que caminar els 2,3 quilòmetres de pista pavimentada fins a l’estació. Quan hi arribem, la creuem completament i anem a buscar un corriol que marxa pel marge dret del torrent on coincidim amb el traçat del GR 11.just al final del asfaltat.
E, Balaitus.                D, Infiernos

Barranc de Culibillas (1785m). Seguim el camí molt fressat pel costat del rierol direcció oest.
Passem al marge esquerre mentre anem guanyant alçària per pendent entre suau i moderat, en direcció a una collada molt evident al fons del barranc, superant successives graonades
Deixem a mà dreta un corriol paral·lel al nostre. En aquest tram hi ha diversos ramals del camí que s’adrecen al mateix punt.
Superada la collada atenyem els Llanos de Anayet, planell herbat on el primer que albirem és l’esvelta mola de l’Anayet
i desprès la idíl·lica imatge de l’ivó amb el Midi d’Ossau al fons.
Ivons d’Anayet (2232m)
A l’esquerra, el Vèrtex d’Anayet, d’aspecte menys abrupte i a la dreta el punxegut Anayet. Entremig  un collet vermellós i evident al que ens adrecem per camí fàcil i de suau pendent. Les llaçades ens aplanen el tram més costerut d’accés al coll.
Coll d’Anayet (1414m)
Entre el Vèrtex i el cim.  Un camí s’enfila al Vèrtex i, en sentit contrari, vers el N, dos camins que menen al mateix punt ens enfilem a la carena sobre un aflorament de roca rogenca,
seguin les fites a la dreta d’un esperò hi ha el pas de les cadenes.
Pas de les cadenes (2490m)
Un sòlid passamà amb cadenes ens ajuda a flanquejar una lleixa rocallosa, que resultaria delicada sense aquest ajut. Després, per camí fàcil, ens acostem a l’entrada d’una canal molt evident.
Ens hi enfilem grimpant per terreny rost i descompost, amb claps herbats, però amb prou agafadors.
Sortim just a la carena on, en pocs metres, atenyem el cim.
Anayet (2574m)
La panoràmica de 360º que s’hi albira és impressionant. Ens perdem identificant cims i paratges :N, Canal Roja i Canfranc.   NE, Midi d'Ossau, Balaitus, Palas.   S, Vértice.   E, Infiernos, Garmo Negro............
NO.    Darrera meu la Mesa de los Tres Reies (cim més alt de Navarra), últim cim dels Pirineus Occidentals que sobrepasa els dos-mil metres.

Retornem pels mateixos llocs.