dissabte, 9 d’agost del 2014

Inici          Tavascan    ­­
Itinerari     circular
Desnivell    800 al refugi, 650 al cim
Horari         3h. + 2,10h.
Dificultat   -F-
Ascensió molt interessant al pic de Certascan . El cim és un mirador estratègic sobre les valls de Certascan, a l'est, i la dels estanys de Guerosso i de Flamisella, a l'oest. Com que està un xic avançat cap al sud de la carena, domina millor que la Punta Nord, també fronterera, el fons de les valls de migdia. L'estany de Certascan, situat en un racó de gran bellesa, és el més gran dels Pirineus i la reconstrucció del refugi l'ha convertit en un paratge de visita gairebé obligatòria. A Tavascan hi ha el Centre de informació del parc (l'última casa de la dreta)  Ruta senyalitzada .El refugi de Certascan, amb serveis de pernoctació i restauració, permet fer-la en dos dies (també es pot acampar al seu voltant). Si es disposa de  vehicle, es pot  començar a la barrera de Montalto (1.410 m; s'estalvien els primers 5 km) . La pista de la Canalada és de peatge . Per arribar a Tavascan des de Sort, cal prendre la carretera C-13 cap al N fins a Llavorsí. Allà s'ha de girar a la dreta (NE) per la L-504, que s'endinsa per la vall de la Noguera de Cardós fins a una nova cruïlla, una petita rotonda que separa la carretera de la vall de Cardós (a l'esquerra, N; la mateixa L-504) de la de vall Ferrera (a la dreta, NE; la L-510). Se segueix per la primera fins al poble de Tavascan (20,5 km).

Primera part (1.127 m). Tavascan, cruïlla amb la carretera a Quanca i Noarre: cal deixar-la a l'esquerra i seguir en la mateixa direcció per la pista forestal del fons de la vall en direcció NE vora la Noguera de Lladorre, la pista no es bona peró es apta per tot tipus de vehícles. Es deixen a mà esquerra els desviaments que duen a les bordes de Guidal  i al de la Canalada ,(1.382 m).. Barrera de Montalto. Tancada a la circulació de vehicles. Es gaudeix de bones vistes de les valls del Montarenyo, a la dreta, i de Romedo, al fons.Seguint a peu la mateixa direcció, el camí es bo, ample.i ben marcat amb senyals de GR  Es travessa el riu de Certascan per un pont de ciment.  (1.434 m), i ens endinsem al bosc.50'  L'incomparable pla de Boavi s'estén 1 km més cap a l'est sota nostre. Anem guanyant alçada..
Al principi, els senyals són poc visibles per la vegetació. Cal guanyar alçada en direcció N apropant-se al riu que baixa de Certascan. A poc a poc, els senyals es fan evidents, en part perquè aquest camí i el vell tornen a coincidir a partir de la cota 1.550 m.. Cruïlla de Llurri i pleta de Tornapigol. Es deixen sengles camins a dreta i esquerra i se segueix cap al NE cercant el riu de Llurri i la borda del mateix nom, que es deixen a l'esquerra (O).(1798m.)1,45h.
S'ascendeix per la coma de Llurri buscant la pista forestal de la Canalada, a la vall de Romedo. Abans de trobar-la, es deixa a l'esquerra el camí que va a la Canalada per sota de la pista forestal (1.980 m). Pista forestal de la Canalada a la vall de Romedo. Cal travessar-la i seguir en direcció N paral·lelament a la pista, que queda a l'esquerra (O), però guanyant alçada. Apareixen les cascades de Certascan i la canonada de la central hidroelèctrica, darrere de la vall de Sellente. (2.081 m),2,30h..
 Es perden 10 m de desnivell i s'arriba a una cruïlla: per l'esquerra (O), baixa a la Canalada, i per la dreta (E), es va directament a l'estany de Romedo de Dalt. Se segueix recte ascendint cap a Certascan per la coma de la Canalada primer cap al NO i progressivament cap a l'O.  (2.194 m), 2,45h. Es passa pel costat de l'estany Petit de Certascan i ja es veu el refugi una mica més amunt (O).

Es voreja aquest bell i petit estany deixant-lo a l'esquerra i es guanya la nova graonada. m (2.230 m), 3h.. Refugi de Certascan. És una edificació cedida per la FECSA a la FEEC el 1975 i reconstruïda el 1997. Està guardat a l'estiu pel guarda Alejandro Gamarra, un home que tracta molt i molt be als muntanyencs que el visiten.  i disposa de servei de pernoctació, menjars i begudes.

Segona part Es continua cap a ponent i, als 5 min, s'és a un collet sobre l'àmplia conca on hi ha l'estany de Certascan, que aflueix a la vall de la Noguera de Lladorre, per la qual s'ha ascendit des de Tavascan. Des de la carena, es gaudeix d'una grandiosa vista sobre l'estany de Certascan, un bon lloc d'acampada. Aquest indret vora l'estany i el refugi és el millor punt de sortida per assolir els cims de la contrada. S'ha de girar a l'esquerra (O) per seguir el torrent que baixa del coll de Certascan. El pendent s'accentua abans d'arribar-hi.. Coll de Certascan (2600m.) 1,30h.. Aquest coll separa el pic del mateix nom, al N, del de Guerosso, al S. Des del coll, cal pujar en direcció N per la tartera  decantant-se cap al cantó de Noarre per trobar un accés millor
i, més amunt, directe cap al cim del rocam de la carena fins al pic.Pic de Certascan. 2,15h.
De Tornada  teníem varies opcions, però  ens vam decidir per la més ràpida però que va resultar molt llarga i pesada.

Darrera el refugi, surt un  camí molt ben marcat que ens baixa al bonic estany de Naorte 1,20h.

i mes avall al estany Closell molt petit, 2h. aquí trobem la pista que ens baixa de nou al aparcament de Montalto. 4h.                                                              Agost  2014