divendres, 22 d’agost del 2014

­­­­Fitxa Tècnica­­
Inici            ctra. a 500m.del Portalet     ­­
Itinerari
      ascensió per la via normal
Desnivell     1150m.
Horari         aprox.5h.de pujada i 4h. de baixada efectives
Dificultat    alta  PD+

El pic del Midi d'Ossau es troba en el departament francès dels Pirineus Atlàntics, deu el seu nom al fet que s'eleva al S., al Migdia, de la vall de Ossau.  El seu color negre provinent de les restes de magma d'un antic volcà i la seva forma piramidal la fan posseïdora d'una gran majestuositat i bellesa. És un cim molt característic i pot ser que sigui la muntanya més individualitzada, singular i fàcil d'identificar de la serralada.
Deixo el cotxe a l’aparcament 1730m. que hi ha uns 500 mts després de la frontera del portalet (6h.). Baixo per una pista  que segueix a la dreta creuant el torrent per un parell de ponts de fusta. El camí es molt evident, s’enfila per la pendent herbosa de la muntanya fent còmodes marrades fins al coll de Pombie 2129m.(7h.)
La vista del Midi es impactant, el camí baixa cap al ja visible REFUGI DE *POMBIE al que s’arriba en un sospir 2032m (7,20h.).
 Aixecat al costat d'un bonic ibón, amb unes vistes espectaculars sobre el Midi d'una banda i del Palas i el Balaitus per l’altre. A l'estiu el refugi està guardat, té unes 50 places.  fins i tot en temporada, està permès acampar en els voltants del refugi. Vaig direcció N per camí fàcil cap al visible coll de Suzon 2127m.(8h.)
Des de *Suzon les coses es veuen d'una altra manera.  cal reconèixer que impressiona. Ara toca aproximar-se a la base de la paret i enfrontar-se a les tres famoses xemeneies. La primera d'elles està a la mateixa base de la paret,
 En anar apropant-nos veurem una placa que recorda a un muntanyenc mort. La primera xemeneia de la via normal està a uns metres a l’esquerra de la placa. Ens prenem un respir, mengem alguna cosa, ens posem el casc (imprescindible!), i  !!! AMUNT !!!
PRIMERA XEMENEIA. 2203m.(8,20h.) Es tracta d'un diedre encaixonat d'uns 10-12m pel qual cal grimpar i que es complica una mica al final doncs acaba en un sostre que cal flanquejar cap a l'esquerra, ajudant-nos de una sola clavilla de ferro que encara queda. La zona no és exposada, la roca és bona i les preses són segures. ( A finals del segle XIX es van ferrar amb grans i polèmiques clavilles La majoria d'elles van ser retirades en 1966, unes altres encara es conserven, normalment doblegades davant els intents de ser arrencades a cop de pedra pels muntanyencs ).
 Encara que, aquesta via normal no compte, com s'ha dit amb dificultats significatives, no està de més exigir la precaució als muntanyencs menys habituats a aquest tipus d'ascensions
SEGONA XEMENEIA 2.430m,(9h.) Poc després de sortir de la primera s'arriba sense dificultat a la segona. No hi ha ni 200m entre ambdues.
Aquesta segona xemeneia és una mica més vertical, i més llarga, uns 25m. Pot escometre's pel diedre, o per les roques una mica a la dreta. gràcies a la bona qualitat de la roca i les abundants preses, es més còmoda que la primera en exigir moviments més senzills
Tercera Xemeneia: 2623m.(9,30h.) Se surt de la segona xemeneia novament cap a la dreta recorrent uns 150 m per després anar girant a la esquerra i pujar per restes imprecises de corriol senyalitzat amb fites. Es grimpa llavors per una pronunciada pendent en la qual ens podem ajudant-nos amb les mans per progressar (IIIº).
 No es tracta pròpiament d'una xemeneia doncs la zona és ampla i bastant oberta. Conforme anem pujant es va fent més vertical, però segueix sent bastant fàcil. a dalt  veiem la Creu  del Portillón.
Creu de Portillón 2655m.(9,45h.). Es important recordar aquest punt en la baixada perquè la creu ens marca la part superior de la tercera xemeneia
REIN DE POMBIE. A partir de la Creu comença un terreny clarament diferent Las verticalitats rocoses han desaparegut i es progressa caminant, remuntant la pronunciada pendent pedregosa en direcció a les penyes fosques que es veuen més amunt.
Porto ja uns mil metres de desnivell  i es fa pesada la pujada. M’apropo al final. S'arriba al avant cim  que  anava veient des de més avall. Amb el cim a la vista es baixa  a una petita bretxa
 formada per grans blocs,
 i per una fàcil i breu aresta s’arriba al cim 2884m.(10,30h.).
 El dia ple de núvols no deixa gaudir de la immensitat del paisatge (feia poc havia caigut aigua neu )
Els cims del Midi realment significatives són tres: El Gran Pic ( 2.884 m ), el Petit Pic ( 2.807 m ) i la Punta Aragó ( 2.715 m ). El Petit Pic d' Ossau ( 2.807 m ) és una elevació notable, a la vista es descobreix com totalment inaccessible. Queda separat del Midi d' Ossau per una marcada i profunda forcada denominada La Fourche ( 2.705 m ).

DESCENS

Després de haver-me acostat per la cresta al cim més occidental, quatre fotos i uns ganyips, inicio el descens (11h.).
Arribar a la Creu del *Portillón és fàcil (12h.),  És recomanable anar memoritzant el recorregut i els detalls a l'anada, mirant cap a enrere de tant en tant per després, en la baixada, no dubtar.
A la tercera xemeneia ens retrobem amb els companys valencians que ens havíem trobat dalt i la baixem caminant tranquil·lament sense més.
 Per a la segona i la primera xemeneia compartim corda, els valencians munten el ràpel de la segona canal que baixem ràpidament més a l’esquerra d’on havíem pujat (13h.),
i jo munto el ràpel a la primera xemeneia (13,30h.).
 En les dues hi ha sòlids ancoratges per muntar els ràpels, formats per un parell de spits units per un segment de cadena.
Hem tingut sort i avui un dia tapat, no hi ha  gent al Midi. En arribar al refugi de la Pombie cervesa obligada(14,20h.),  ens despedim amb els companys i directe al cotxe(15,45h.), després de més de nou hores d'emocionant activitat en un bon ambient alpí.
6h.       Aparcament d’Anéou                1730m.
7h.       Collado de Soum de Pombie      2129m.
7,20h.  Refugi de Pombie                      2032m.
8h.        Coll de Souzon                         2127m.
8.20h.   1ª Xemeneia                             2203m.
9h.        2ª Xemeneia                             2430m.
9,30h.   3ª Xemeneia                             2623m.
9,45h.   Cruz del Portillón                      2655m.
10,30h. Cim Midi d’Ossau                     2884m.                                             agost 2014