dimecres, 7 de juny del 2017

Desnivell   700m.
Horari       4,20h. total
dificultat  -F-

La Mare de Déu de Carrànima o de Carràmia és un santuari situat a 1.624 m d'altitud, al cim de la serra de Carrànima, que separa les valls d'accés a Bóixols i del riu d'Abella. Pertany al terme municipal d'Abella de la Conca, del Pallars Jussà.
Se'n té esment almenys des del 1657, però del santuari antic, amb prou feines en queda res.
El temple actual data de l'any 1959, quan es construí el nou edifici per tal de substituir el vell, en part malmès durant el llarg combat de la Conca Dellà de la darrera guerra civil, estiu del 1938. Fou restaurat a principis dels vuitanta, del segle xx.
La Mare de Déu de Carrànima era tradicionalment la patrona de la Baronia d'Abella. Es feia una processó molt destacada des d'Abella de la Conca, amb molta concurrència. Tots els assistents hi tenien el menjar i la beguda assegurats, i es feia la benedicció del terme, missa cantada, cant dels goigs, repartiment de pa beneït, dinar comunitari de camp i repartiment de cafè, en aquell temps molt apreciat per la seva excepcionalitat.
.Sortim d’Isona pujem els tres km de recte fins el desviament a l'esquerra direcció Abella de la Conca. A mig camí sortim a la dreta en plena corva per enfilar la pista asfaltada uns metres que ens porta a camps llaurats. Sense deixar la pista veurem en un arbre un cartell indicant "Bòixols" a mà esquerra.
Seguint la pista veurem unes de les millors imatges del Pallars Jussà, el poble d'Abella de la Conca enganxat a la muntanya..
 Seguint la mateixa pista enfilem pel bosc d'Abella fins el plà de dalt on es veu Bòixols i ens indica a mà dreta l'Ermita de Carrànima. A partir d'aquest punt ens espera l'ascens mes dur.

Rematem els últims metres pujant unes escales que ens porta fins a l'ermita.
Impressionants les vistes de 360°. Val la pena l'esforç.
La tornada, ja en baixada es fa molt be

Track.                                                                                           juny 2017