dimarts, 6 d’agost del 2019

Desnivell 314m.
Horari      4h.
Dificultat -Fàcil-
De les sortides fetes amb el Centre Excursionista de L'Esquirol "Sortides pel Collsacabra·
Al arribar a l’església, un parell de cartells a la paret ens demanen que tinguem cura de la llengua.
Baix em carrer avall fins el primer trencant a l’esquerra aquí comença el camí dels enamorats molt agradable, de molt bon fer ,
al final del camí hi trobem la font, just a l’encreuament amb la pista a Sant Corneli, al costat de la riera protegit per una brana veiem l’antic pou de glaç recuperat el passat 2016 pels joves voluntaris del camp de treball de l’Esquirol.

Tot seguit a mà dreta deixem la font del Rajolí, uns metres més amunt deixem a l’esquerra la desviació que porta a la Font del Faig ,naixement de la riera de Balà. La pista puja al pla d’Ardura on agafem la pista de l’esquerra que passa sota el puig Urri ,
més endavant, al sortir de la fageda trobem de nou un trencant, seguim a l’esquerra al Grau del Perer, al sortir a la part alta som a 1710m., deixem la pista per uns moments baixant per una petita pendent fent drecera per tornar de nou a la pista.
Arribats al Grau del Perer, baixem pel camí de la dreta de la Font de L’Avena (font inexistent) , ja amb vistes al poble de Tavertet. Diferents cartells ens van informant de la ruta. Som a L’ermita de Sant Corneli . Situada dalt d’un serrat a 1.024m. Esta dedicada a Sant Corneli papa i Sant Cebrià bisbe, citada l’any 1.292 podria ser més antiga. L’edifici té una nau rectangular sense absis, el campanar és quadrat i hi figura la data de 1.868. El Dolmen el trobem tocant a la paret de darrera l’ermita, descobert el 1969 pel masover de la Cau en Francesc Puntí. La Cau (la Calm) 1.050m. s.XII
Aprofitem l’excursió per arribant-se al final del cingle i gaudir de les vistes a Tavertet.
Tornem enrrere deixant el camí de la dreta per on hem vingut i seguim rectes també per un camí ben ampla, al passar per la masia de la Cau el paisatge es va obrint i podem veure la plana de Vic amb el Montseny, o més a ponent el massís del Pedraforca i la serra del Cadí, també més aprop el Puigsacalm.
No deixem la pista molt ben senyalitzada a tots els encreuaments que anem trobant. Passem per la zona anomenada Creu de Managés, actualment desapareguda, sortim de nou al Pla d’Ardura i desfent el camí a Cantonigrós .